Kā saglabāt darba un dzīves balansu
Efectio • 22.04.2020 • Employers advice
Profesionālās un privātās dzīves atdalīšana kļuvusi par neiespējamo misiju vairākumam no darba tirgū aktīvajiem cilvēkiem. Pārsteidzošā kārtā liela daļa no mums šo problēmu nemaz neapzinās. Ir pavisam viegli apjukt neizmērojamā darbu un pienākumu apjomā, īpaši, ja Tev patīk tas, ar ko nodarbojies.
Tieši tikpat viegli ir integrēt darba pienākumus laika posmā, kas būtu jāvelta sev vai ģimenei. No šāda kontroles trūkuma cieš ne tikai ar privāto dzīvi saistītie līdzcilvēki, bet arī jebkādas brīvā laika aktivitātes vai atpūtas mirkļi, kas ilgtermiņā var rezultēties ļoti smagā mentālā un fiziskā izdegšanā, pie kā noved paaugstināts stresa līmenis, kā arī mums visiem pazīstamais miega trūkums. 2017. gadā laikā uzskaites lietotnes RescueTime attīstītāji analizēja 225 miljonus digitāli fiksēto darba stundu vairāku anonīmo lietotāju vidū. Diemžēl Latvija nesasniedz TOP 10 sarakstu, raugoties uz darba un privātās dzīves labvēlīgu balansu. [1]
Iemesli profesionālās un privātās dzīves robežu saplūšanai
Nepieciešamību atdalīt profesionālo un privāto dzīvi apgrūtina mūsu izveidotā saikne starp tehnoloģijām un profesionālo sfēru. [2] Tehnoloģijas un viedierīces nekontrolēti tiek izmantotas vidēji 5 stundas dienā, ieskatoties ekrānos aptuveni 77 reizes dienā. Pētījumu dati liecina, ka aptuveni tikai 2,8 stundas no šī laika tiešām ir produktīvas un pavadītas darba pienākumu veikšanai. [3]
Izmantojot viedierīces gan kā ziņu un aktualitāšu avotu, gan arī savdabīgai smadzeņu relaksācijai, mēs nereti ieplānoto atpūtu pārvēršam par kārtējo darba stundu. Darba e-pasti, paziņojumi, darāmo darbu saraksts - visa šī informācija glabājas mums acu priekšā, līdz ar to ļoti bieži pie darba pienākumiem atgriežamies ārpus darba laika stundām.
Vēl viens apgrūtinošais faktors ir arvien biežāk sastopamās ierasto darba laika modeļu izmaiņas. Mūsdienās liela daļa uzņēmumu balstās uz nostrādāto stundu skaita principu, kur darbiniekiem tiek ļauts konkrēto stundu skaitu strādāt katram ērtā laikā un veidā, kā arī no katram darbiniekam ērtākās lokācijas. Kaut arī elastīgs darba grafiks kopumā palīdz darbinieku produktivitātes un labsajūtas veicināšanai, pastāv risks pazaudēt darba un dzīves balansu.
Kā izvairīties no profesionālo pienākumu ienākšanas privātajā dzīvē?
1) Saproti savas lomas konkrētos apstākļos. Tavs uzdevums ir apzināties, kādas ir Tavas lomas un pienākumi attiecībā pret tuvākajiem, darbu, kā arī pret sevi. Apzinies, ka esi kāda bērns vai vecāks, ka esi algots darbinieks, students, māsa vai brālis un tamlīdzīgi. Apzinies, kuras no šīm lomām ir Tev svarīgākas un velti tām pietiekami laika!
2) Neuzņemies pārāk daudz, lai radītu labāku iespaidu! Šis ir ļoti raksturīgi cilvēkiem, kas tikko uzsākuši darbu jaunā uzņēmumā. Mēs uzņemamies visu, kas tiek piedāvāts, neapzinoties un neizvērtējot savu laiku un iespējas. Nereti šādi neapdomāti lēmumi rezultējas virsstundās.
3) Tieši tas pats attiecas uz pienākumiem, kas neatbilst Tavam amatam, - neuzņemies nesvarīgus darbus tikai tāpēc, ka nespēj atteikt! Ne visas piedāvātās iespējas ir Tev noderīgas!
4) Neaizmirsti par darba deleģēšanu kolēģiem un asistentiem. Tādā veidā Tu ne tikai dod darba iespējas citiem cilvēkiem, bet arī atvieglo darba slodzi pats sev. Darba komandā ir svarīgi apzināties katra darbinieka stiprās puses, lai izmantotu laika resursus gudri.
5) Nodali profesionālo un privāto dzīvi arī savos interneta profilos. 69% no Google darbiniekiem konstanti pārbauda e-pastus ārpus darba laika. [4] Lielākā daļa no šiem cilvēkiem vēlētos mainīt paradumus, tomēr ar vēlmi vien nepietiek. Izveido nošķirtus e-pastus un sociālo platformu profilus. Katrā no tiem lieto citu foto, lai pats vieglāk orientētos abos profilos!
6) Pats labākais veids, kā nošķirt darbu no privātās dzīves, lietojot dažādas viedierīces, ir, piemēram, datoru izmantot tikai darba darīšanām, bet jaunumus, aktualitātes un izklaides funkcijas atstāt viedtālrunim, planšetei u.c., taču vislabāk atpūsties, neizmantojot nevienu no šīm ierīcēm.
Novērs arī privātās dzīves ienākšanu darba vidē
Lai profesionālās un privātās dzīves atdalīšana būtu sekmīgāka, ir jāizvairās no šo divu dzīves aspektu saplūšanas. Tomēr ir jāņem vērā, ka darba pienākumu veikšana brīvajā laikā nav vienīgais risks. Tieši tik pat nekontrolēti mēs mēdzam privātās dzīves notikumus integrēt darba vidē.
- Darba laikā nepārbaudi savu privāto e-pastu, kā arī iespēju robežās izmanto klusuma režīmu sarakstēm, kas nav saistītas ar darba pienākumiem.
- Neiesaisties garās telefonsarunās ar tuviniekiem un draugiem. Visus aktuālākos dienas notikumus ar sev tuvajiem vari pārrunāt speciāli tam atveltītā laikā - pusdienlaikā, nelielos pārtraukumos vai vienkārši pēc darba.
- Privātās dzīves detaļas nav svarīgas darba vidē. Tāpēc apsver informāciju, kuru izpaud un emocijām, kuras izrādi darba vidē. Atceries, ka ir tēmas, par kurām nevajadzētu runāt pat ar tuvākajiem kolēģiem, lai uzturētu profesionālu darba vidi. Par darba videi neatbilstošākajiem sarunu tematiem tiek uzskatīti nauda, detaļas par attiecībām, atkarības, kā arī politiskie un reliģiskie uzskati. [5]
Piefiksē arī citas lietas, kas mēdz novērst uzmanību
- Ierobežo laiku, ko pavadi internetā. Protams, ka mūsdienu informācijas pārpildītajā vidē šo padomu ir vieglāk pateikt, nekā izpildīt, tomēr katrs no mums ir dzirdējis veiksmes stāstus par produktivitātes uzlabošanos mirklī, kad sāc ierobežot darbības internetā!
- Aktualitātes un jaunumus ar kolēģiem pārrunā pusdienlaikā. Patīkams kolektīvs ir ļoti svarīga katra uzņēmuma sastāvdaļa, tomēr draudzīgas attiecības mēdz rezultāties arī garās diskusijās darba laikā, kas var būtiski aizkavēt.
Tiem, kas strādā elastīgu darba laiku
No mājām visbiežāk strādā telekomunikāciju, IT jomu, mārketinga, grāmatvedības, kā arī citu projektu darbu pārstāvji. [6] Un lai gan cilvēki, kas strādā no mājām, novērtē savu darbu augstāk nekā tie, kam šādas iespējas nav, tie ir arī jauni sarežģījumi privātās dzīves nodalīšanā. [7]
- Lai arī darba vide sniedz iespēju savu darba laiku izkliedēt pēc ieskatiem, mēģini nostabilizēt konkrētu laiku, kurā plāno darboties. Tikai 26% cilvēku strādā pēc normālā darba laika, taču 40% pēc plkst. 22:00. [8]
- Ja pieturēsies pie konkrēta darba laika, Tev vajadzētu iekļauties nepieciešamo stundu skaitā jau darba dienās. Mēģini darbu neiekļaut savās nedēļas nogalēs. Ja jūti, ka šī shēma nestrādā, izvēlies citas divas dienas nedēļā, kurās apsolies sev nestrādāt un pat nepārlūkot ar darbu saistītās lietas. Ja darbs konkrētajā brīdī ir pavisam saspringts, saīsini šo laiku uz vismaz vienu dienu!
- Atceries, ka reti kurš cilvēks spēj koncentrēties ilgāk par 90 minūtēm, tāpēc nemokies un ik pēc mirkļa atpūties! Šādi nelieli pārtraukumi uzlabos Tavu produktivitāti, tāpēc nebaidies ziedot pāris minūtes nelielai atelpai!
Ikdienas skrējienā ir viegli pazaudēt savu patieso būtību - aizmirst par nepieciešamību pēc fiziskām aktivitātēm, palaist garām relaksācijai veltīto laiku, kā arī aizmirst vai napaspēt sazināties ar tuviniekiem. Profesionālās un privātās dzīves nodalīšanai ir jākļūst par apzinātu un izplānotu pārmaiņu mērķi. Atpūties cilvēks ir arī produktīvs cilvēks!
Vēlies mainīt savu darbinieku ieradumus? Iepazīsties ar Efectio piedāvājumu: https://efectio.lv/virtualais-veselibas-menesis/
Avoti:
[1] https://blog.rescuetime.com/225-million-hours-productivity/
[2] https://hbr.org/2014/03/googles-scientific-approach-to-work-life-balance-and-much-more
[3] https://blog.rescuetime.com/work-life-balance-study-2019/
[4] https://hbr.org/2014/03/googles-scientific-approach-to-work-life-balance-and-much-more
[5]https://www.uccs.edu/career/resources/students/professional-etiquette-in-the-workplace/separate-your-personal-and-professional-life
[6] https:/www.creditdonkey.com/work-home-statistics.html
[7] https://emailanalytics.com/15-working-from-home-productivity-statistics/
[8] https://blog.rescuetime.com/work-life-balance-study-2019/