Kā veidot mikro apmācības?
Efectio • 28.04.2020 • Employers advice
Mikro apmācības ir salīdzinoši jauns mācību termins. Mikro mācības tiek uzskatītas arī par vienu no veiksmīgākajām mācību pieejām, jo mācībām nepieciešams daudz īsāks laika periods, kā rezultātā gan darbinieki, gan personas, kas sniedz zināšanas, ietaupa daudz laika. Pats mācību process ir īsāks, kas nodrošina efektīvāku mācību apguvi.
Kā izpaužas mikro mācības?
Mācīšanās notiek salīdzinoši īsos posmos, kuru laikā personas ar dažādām metodēm apgūst kādu specifisku tēmu. Mācīšanās 3-10 minūšu garumā atbilst cilvēka darba spējai un uzmanības koncentrācijai. Katrs no apmācību posmiem satur viekāršu vai salīdzinoši šauru tēmu, ko šādā laika posmā ir viegli apgūt.
Saskaņā ar Journal of Applied Psychology, atbilstoši izstrādāta mikro mācību programma parāda šādus rezultātus: attīstības izmaksas tiek samazinātas par 50%, bet par 300% palielināts attīstības ātrums; mikro-mācīšana palīdz nodot zināšanas par 17% efektīvāk. Tieši tādēļ, lai sasniegtu efektīvus un vēlamos rezultātus, esam sagatavojuši ieteikumus un vadlīnijas, pēc kurām orientēties, lai izstrādātu veiksmīgu mikro apmācību programmu!
Kā izstrādāt veiksmīgu mikro mācīšanās programmu?
- Mikro mācību viena no svarīgākajām iezīmēm ir īsi mācību posmi. Tādēļ ir būtiski izvērtēt, vai izvēlēto mācību tēmu ir iespējams ietvert mikro mācību programmā – lai vieglāk pieņemtu lēmumu ieteicams atbildēt uz jautājumiem:
- Vai tēmu ir iespējams skaidri izskaidrot, izmantojot dažādas metodes un iekļaujoties 10 minūtēs?
- Vai kopējo mācību tēmas saturu ir iespējams sadalīt vairākās mazās sadaļās, saglabājot vienotu apmācību tēmu?
- Tikpat svarīgi pirms mikro mācību programmas izveides apzināties, kam ir paredzētas mācības. Mūsdienu digitālajā pasaulē apmācāmo uzmanības noturēšanas spēja samazinās, tādēļ ir jāspēj izvēlēties piemērotāko mikro-mācīšanās metodi katrai mērķauditorijai (īsa lekcija, video materiāls u.c.).
- Uzsākot veidot mācību programmu, nepieciešams noteikt vienu pecīzu mācību mērķi - rezultātu, kuru sasniedz izglītojamie kursa beigās. Mikro-mācīšanās noteiktajam mērķim ir jābūt sasniedzamam un piemērotam konkrētai auditorijai.
- Viens no galvenajiem likumiem, lai izveidotu veiksmīgu mikro-mācību programmu ir koncentrēšanās uz to, kas ir jāapgūst. Ideālajā varinatā mikro-mācīšanās aizņem no 5 līdz 10 minūtēm, kuru laikā precīzi un skaidri tiek pasniegta informācija. Tādēļ ir svarīgi nošķirt saturu, kas ir jāapgūst obligāti un saturu, ko darbinieki var apgūt vēlāk pēc nepieciešamības.
- Izglītojamie labāk apgūs tēmu, ja viņiem būs iespēja teoriju sasaistīt ar realitāti, tādēļ apmācībās nepieciešams izmantot reālus piemērus. Piemēri palīdz daudz ātrāk uztvert zināšanas. Protams, to daudzumam jābūt ierobežotam, lai netiktu zaudēts kopējais mācību mērķis.
- Apmācāmos nepieciešams aicināt pielietot iegūtās zināšanas praksē - apmācāmie pilnībā iemācīsies un atcerēsies tikko apgūto informāciju, ja spēs un būs to pielietojuši reālās dzīves situācijās.
- Video, infografikas un demonstrācijas - multimediāla veida mācīšanās rada lielu ietekmi uz apmācāmajiem, notur uzmanību un veicina mācīšanos. Radot ietekmi uz apmācāmā prātu, mācīšanās notiek daudz efektīvāk, informācija prātā tiek saglabāta daudz labāk, jo vēlāk ir iespējams vizualizēt rādīto informāciju.
- Informācija jāpasniedz aktīvi, skaidri, tai jābūt pieejamai - ieteicams informāciju pasniegt sarunvalodā, lai izglītojamajiem to būtu vienkāršāk uztvert, aktīva informācijas pasniegšana nodrošinās uzmanības noturēšanu. Informācijai arī vēlams būt pieejamai dažādās ierīcēs, lai izglītojamie var gūt zināšanas jeburā vietā un laikā.
Nodrošini saviem darbiniekiem interaktīvu mikro mācību pieredzi aktuālo mācību programmu apgūšanai, izmēģinot Efectio platformas priekšrocības www.efectio.lv!